There was an error in this gadget

Sunday, September 30, 2012

Bajet 2012 - Gula naik lagi....aku kena buat kueh


Phewww......lama betul tak menulis di blog ini. penuh sawang dah....
Tapi kali ini aku terpanggil untuk menulis bukan pasal apa. Tapi pasal bajet yang baru dibawa oleh Tok Jib pada Jumaat lepas 28hb September 2012. Aku ni bukanlah pakar ekonomi untuk membuat analisa tentang bajet yang dibentangkan. jauh sekali penganalisa politik atau nujum yang mampu untuk membuat telahan kesan daripada bajet yang dibentangkan ini. Cuma yang aku tahu apabila Tok Jib mengumumkan gula bakal naik harga apabila subsidinya dikurangkan sudah tentu maknanya barangan yang berkaitan dengan gula secara langsungnya akan naik. Waima barangan yang tidak kena mengena dengan gula pun bakal akan naik. Btul sungguh telahan aku sehari selepas itu, semalam Sabtu 29hb September 2012 pada 7.30 pagi harga minuman terus dinaikan, aku perasan semasa hendak membuat bayaran. Tapi yang mengherankan aku pesan Teh Si kosong tanpa gula....................yang ni pun naik sama.
Bagaimana agaknya nak cakap pada orang kampung, makcik-makcik, pakcik-pakcik, abang kakak yang bukan faham pasal bab ekonomi mahupun bajet ni. Yang mereka tahu bila nak bayar atau beli barang semuanya naik.....................ni soal kehidupan harian, bukan pasal bajet 'one-off'. Dapat sekali aje tapi yang nak dihadapi hari-hari dengan keperitan hidup disebabkan dengan barang-barang keperluan dan harian yang naik. Macamana eekk orang ekonomi ni fikir? 
Susahlah macam ni............aku sebagai Chef ni pun pening macamana nak buat kek atau kuih kena pakai gula nak pakai 'penganti' gula atau alternatif lain pun masalah jugak pasal bahan-bahan ni pun naik sama............
Nampaknya kena naik benderalah PRU13 ni...................tapi bendera apa eekkkk?

Kuih ni pasti naik harga .... psal nak buat kena pakai gula.........

No comments: