There was an error in this gadget

Tuesday, December 8, 2015

Masyarakat Orang Asli - satu pandangan..............

Masyarakat orang asli di Semenanjung Malaysia terdiri daripada tiga kelompok besar atau utama terdiri daripada tiga kumpulan kaum iaitu Negrito, Senoi dan Melayu-Proto. Masyarakat ini bertaraf bumiputra dan merupakan kelompok minoriti yang masih lagi terpinggir dari kelompok arus perdana walaupun ada banyak usaha yang dilakukan oleh pihak berwajib. Bilangan populasi masyarakat orang asli ini adalah sekitar 141,230 orang atau cuma 0.5% dari jumlah penduduk Malaysia (JHEOA).


Bekas Batin merenung jauh akan masa depan kaum jahut di Kg Penderas


Masyarakat orang asli yang dikatakan terpinggir ini seringkali menjadi tarikan bagi kajian penyelidikan etnografi dan sosiologi dari sudut budaya, adat resam, ekonomi, pendidikan dan sebagainya. Walaubagaimanapun didapati literatur sedia ada tidak banyak menyebut aspek pemakanan orang asli.Sepertimana yang diketahui umum rata-rata masyarakat orang asli ini amat bergantung kepada sumber semulajadi. Namun dengan perkembangan pesat dan modenisasi yang berlaku di Malaysia, sedikit sebanyak memberikan kesan kepada masyarakat orang asli. Usaha kerajaan dalam memberikan pendidikan dan menyediakan pasarana bagi memastikan masyarakat orang asli tidak lagi hidup berpindah randah dan terpinggir dari arus pembangunan perdana sudah pasti akan memberikan kesan langsung dan tidak langsung kepada masyarakat ini. Pembinaan penempatan baru yang berhampiran dengan kemudahan asas moden sudah tentu juga akan memberikan kesan dan pengaruhnya yang tersendiri. Persoalan yang mengatakan bahawa masyarakat orang asli ini seolah-olah dibayangi di antara dua dunia (dunia moden dan dunia tradisi nenek moyang yang banyak bergantung kepada sumber alam) merupakan sesuatu yang amat menarik untuk diketahui kebenarannya. Tanggapan ini sudah pasti akan menimbulkan berbagai persoalan mengenai bagaimana orang asli mengimbangi dan menjalani kehidupan mereka seharian lebih-lebih lagi apabila berada di tempat yang ‘asing lagi baru’ bagi mereka? Adakah aktiviti harian etnik ini juga akan dipengaruhi oleh kedua-dua ‘dunia’ yang dinyatakan tadi. Bagaimana pula  segi pemakanan sudah pasti akan berlaku perubahan serta pengaruh terhadap etnik ini seperti yang dinyatakan iaitu moden dan tradisi?



Usop lebih selesa tidak berbaju (berlegeng) walaupun apabila masuk ke hutan untuk mencari makanan


Adalah difahamkan bahawa setiap budaya di dalam dunia ini mempunyai sistem makanan dengan coraknya yang tersendiri. Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa apabila identiti sesuatu kaum itu merupakan perkara paling pokok atau teras bagi sesuatu kaum, maka makanan akan di’pulihkan’ (revive) (Douglas, 1984). Selain daripada itu setiap sesuatu masyarakat itu mempunyai tanggapan yang berbeza mengenai amalan dan norma yang bersangkutan dengan makanan. Kajian mengenai pengambilan (consumption) makanan akan memberikan petunjuk dalam asas mengenal pasti perubahan yang berlaku semasa proses akulturasi.(Douglas, 1984; Mennell et all, 1992; Murcott, 1983 dan 1998). Sementara itu pengambilan makanan juga dianggap sebagai suatu ekspressi sipemakan mengenai diri mereka sendiri (Ahmad Jamal, 1998). Maka benarlah penyataan yang berbunyi “anda  adalah apa yang anda makan” – justeru, gaya hidup sesuatu kaum itu dapat difahami dengan menerokai tabiat makanan.

Kayu api merupakan bahan utama bagi sumber untuk memasak.

Di samping itu proses penghijrahan mempunyai kesan dan peranannya yang tersendiri bila dikaitkan dengan makanan. Makanan didapati merupakan salah satu elemen yang terakhir yang akan mengalami perubahan bagi sesuatu kaum itu apabila berlaku penghjrahan (Mennel, et.al, 1992; Murcott, 1983). Selain daripada itu, proses penghijrahan  akan juga mengakibatkan assimilisasi budaya. Maka makanan juga tidak dapat dinafikan akan melalui proses assimilisasi ini. Assimilisasi makanan ini akan semestinya memberikan kesannya yang tersendiri. Pada kebiasaannya dari perspektif assimilisasi ini cuma pendatang sahaja yang perlu ‘memeluk budaya baru’ iaitu budaya ‘tuan rumah’ dengan terpaksa mengadaikan budaya tradisi mereka (Ahmad Jamal, 1996). Justeru itu pendatang terpaksa meninggalkan budaya asal mereka samada rela atau tidak. 

Berbalik kepada masyarakat orang asli yang telah dipindahkan ke kawasan yang baru sudah tentu sekali akan memberikan kesan kepada cara hidup dan pemakanan mereka. Umum tahu masyarakat orang asli ini termasuk dalam kelumpuk pengumpul. Diet atau pemakanan mereka banyak bergantung kepada alam persekitaran. Sudah tentu sekali kawasan persekitaran baru di mana mereka ditempatkan akan memberikan kesan yang langsung kepada diet mereka.




Katok menunjukkan cara memasak ubi kayu menggunakan buluh.

Kita yang dikatakan sebagai masyarakat moden mungkin merasakan bahawa perkara terbaik bagi kumpulan orang asli ini adalah dengan membawa mereka dekat kepada dunia moden. Tetapi persoalannya adakah itu satu langkah yang baik kepada mereka? Adakah dengan cara menempatkan mereka ke kawasan yang lebih dekat dengan kemudahan asas benar benar membantu mereka?. Kemungkinan besar apa yang berlaku adalah kita telah terperangkap dengan tanggapan kita sendiri lantaran itu tidak tanduk kita tanpa kita sedari telah 'mencemari' kemurnian hidup kumpulan ini. Justeru itu kita perlu lihat kembali kebelakang...........berhenti sebentar.........berfikir........dan menganalisa semula apakah langkah yang terbaik bagi golongan ini. Pihak yang berkenaan dan berwajib perlu mempunyai kotak fikir yang berbeza dari sebelum ini terutama telah hampir 60 tahun kita merdeka peratusan kejayaan program yang kita jalankan tidak berada pada tahap yang memuaskan malah mengecewakan. Kenapa ini berlalku kerana kita menggunakan kayu ukur yang sama dengan pencapaian kita sedangkan ukuran pencapaian bagi masyarakat ini adalah berbeza.
Isteri bekas tok batin Nong menggunakan bunga betik sebagai salah satu hidangan.

Mungkin dengan membiarkan mereka dengan dalam dunia kehidupan mereka yang 'selesa' adalah lebih baik untuk mereka dan kita perlu menyokong mereka untuk itu.

Mereka lebih selesa begini.............................mungkin kita merasakan ianya terlalu daif

Tuesday, June 23, 2015

Ramadhan datang lagi.....................

Ramadhan datang lagi.................maka muncullah kembali perniaga-perniaga tahunan pasar ramadhan atau bazar ramadhan. Ada dari mereka kalangan yang memang berniaga sepanjang tahun, ada yang muncul setahun sekali dan ada juga muka-muka baru yang berkecimpung dalam duani perniagaan makanan. Baguslah masing-masing mempunyai semangat keushawanan. Bukankah 9 daripada 10 pintu rezeki datangnya dari perniagaa.
Tapi apa yang perlu diingatkan kepada mereka yang ghairah berniaga ini janganlah lupa mengenai tanggung jawab untuk menyediakan makanan yang selamat lagi bersih...Halalal Tayyiban....bukan sekadar halal tapi juga baik....selamat sesuai dikonsumsi oleh manusia. Yang harunya ada perniaga yang tidak menitik beratkan tentang kebersihan dan keselamatan makanan. Perlu prihatin dan peka tentang tanggung jawab ini. Jangan sampai ada pembeli yang membeli makanan di pasar ramadhan tetapi tidak boleh dimakan semasa berbuka di sebabkan bari dan seumpama dengannya.
Seorang perniaga yang baik perlulah memastikan keselamatan makanan itu terjamin bukan sahaja semasa menjualnya tetapi hingga sampai waktu makanan itu dinikmati.
Macam-macam ragam aku tengok tentang bagaimana perniaga ini menarik perhatian pembeli....yang paling aku tak boleh belah....ada yang mengenakan jaket chef lengkap dengan scarf dan apronnya...tapi dari segi kepekaan tentang kebersihan dan keselamatan 'hancus'. Sanitasi personalnya langsung keparit.............aduyai janganlah bagi malu dengan kerjaya seorang chef.
Geramlah pulak aku jadinya dah lah sekrang ni siapa sahaja apabila mengenakan jaket chef n pakai topi tinggi terus mengaku chef.........................................entahnya. lu orang pikir lah.

Tuesday, October 14, 2014

Apa ada pada sekampit beras...............

Mungkin pada sesetengah orang yang berkemampuan berapalah sangat harga bagi sekampit beras. Tetapi bagi mereka yang kurang berkemampuan harga sekampit beras bagaikan nyawa yang dapat menyambung kehidupan di dunia ini. Mungkin ada yang beranggapan bahwa 'statement' itu amat keterlaluan dan melampau.  Kita mungkin terlalu didedahkan siri-siri dikaca TV tentang kesusahan dan kepayahan hidup sesetengah rakyat marhaen di Malaysia sehinggakan kadang kala kita merasakan ianya bagaikan cerekarama atau sinetron seolah-olah drama-drama swasta di kaca TV. Percayalah, tiada yang melampau mengenainya apabila anda sendiri yang mengalaminya.
Januari tahun ini 2014 genap usaha aku 52 tahun, telah melangkaui usia lebih setengah abad. Tertiba terlintas difikiran aku sepanjang usia ini apakah agaknya manafaat yang telah aku berikan kepada orang lain. Bermacam-macam persoalan timbul umpamanya apa sumbangan aku? APa amalan yang aku tinggalkan yang boleh dimanafaatkan? Aku acapkali memberikan pandangan-pandangan yang pelbagai tapi hakikatnya tidak satupun yang mampu aku terjemahkan secara praktikalnya.
Lantaran daripada itu bermula Fabruari aku berencana untuk membuat sedikit amal yang termampu bagi membantu golongan yang kurang berkeupayaan dengan mencadangkan program mengumpul beras sekampit seorang setiap bulan bagi diinfaqkan kepada golongan ini. Orang pertama yangaku khabarkan mengenainya adalah isteri aku dan bergerak daripada situ aku menghubungi sahabat dan juga merupakan jiran lamer di taman perumahan aku tinggal dulu. Kerana aku pasti beliau tentu akan bersetuju dan akan bekerjasam bagi menjayakan program ini. Pengalaman yang lepas bersama beliau menubuhkan tadika Islam di taman perumahan tempat kami tinggal dulu menjadi kekuatan mempercayai beliau akan bersama dengan usaha ini. Betul sangkaan aku, beliau terus bersetuju dan bertitik todak daripada itu kami memulakan program bagi menjayakan usaha untuk menringankan beban golongan yang kurang berkemampuan ini. Alhamdulillah usaha kami ini di sambut baik dan rupanya ramai yang ingin menderma cuma sedang mencari saluran sahaja.....................

Tuesday, April 22, 2014

Wakil Sekolah ke MSSSK (Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Kelang)

Bila teringat tentang temasya sukan atau hari sukan sekolah ini teringat aku tentang pengalaman menjadi wakil sekolah ke Pertandingan Sukan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Kelang pada tahun 1974. Kiranya dulu dulu ni aku masuk dalam kategori 'sportman' jugak cama bakat itu tidak dikembangkan keperingkat sekolah menengah dan seterusnya. Dalam bab sukan ni aku bukanlah ahli sukan serba boleh..............bola sepak, bola tampar dan seumpama dengannya bukan sukan yang aku masuk. Aku bergiat dalam sukan lumba lari. Dalam ketegori lumba lari pun bukan semua kategori. Kategori yang aku masuk adalah acara pecut 100 meter.
Masa kat sekolah rendah dulu aku yang berumah merah selalu mewakili kategori lari 100m pecut pada setiap tahun sehinggalah ke darjah enam. Kalau tak silap akulah, masa darjah 6 dulu catatan masa yang aku buat bagi kategori lari pecut 100m ini dalam kalau tak silap 13.15 saat. Rasanya masa itu, ada lagi rakan-rakan lain yang membuat catatan yang lebih pantas. Tetapi tidak tahu sebab apa aku telah dipilih untuk saringan latihan untuk mewakili sekolah ke MSSK ketika itu. Cikgu yang bertanggung jawab untuk sukan masa tu yang kami gelar sebagai 'Sport Master' adalah Cikgu Muniandy, secara kebetulan juga beliau merupakan Cikgu bagi Rumah Merah. Mungkin beliau melihat potensi aku ada dalam acara 100m ini, lalu beliau menyuruh aku datang setiap petang untuk membuat latihan bagi acara pecut sebagai salah satu syarat untuk pemilihan mewakili sekolah. Malangnya aku tidak pasti boleh datang untuk latihan. Tetapi hal ini tidak aku maklumkan kepada Cikgu Muniandy. Alasan untuk tidak dapat datang latihan petang adalah kerana setiap petang selepas mengaji quran aku akan menjual kuih keliling kampong untuk mencari duit bagi menolong keluarga menampung kehidupan. Tak tahu pasal apa aku tidak bagi tahu Cikgu Muniandy mengenai hal ini? Mungkin juga pada ketika itu menjadi budaya untuk tidak membantah atau menjawab suruhan cikgu, maka aku diamkan aje. Keesokan selepas sehari sepatutnya aku kena hadir untuk latihan petang, awal-awal pagi lagi Cikgu muniandy telah datang ke kelas untuk mencari aku.
"Mana Ali?" jerkah Cikgu Muniandy kepada kelas 6B. Aku bangun dan berjalan ke hadapan. Piiiiiang satu das penampar kena kemuka aku. "Pasal apa tidak hadir semalam petang untuk latihan larian, saya sudah tunggu takder datang?" Jerkah Cikgu Muniandy lagi. Keseluruhan kelas terdiam, aku cuma menundukkan muka, selain daripada menahan kesakitan, air mata telah bercucuran. Aku tidak menjawab cuma diam sahaja. Cikgu Muniandy mengulangi lagi soalan. Tertiba terdengar suara kawan aku, aku tidak pasti siapa samada Mohamad atau pun Zainal atau mungkin jugak Johan atau Aziz, memberitahu Cikgu Muniandy "Cikgu, Ali hari-hari petang dia jual kueh". Memang semua kawan-kawan aku tahu aku menjual kuih keliling kampong setiap petang. Bukan itu sahaja kadang-kadang kat sekolah juga aku ada buat jualan. emak aku rajin buat kacang kuda rebus disira dengan kari serta cili kering......memang sedap (tertiba terasa macam nak makan kacang kuda rebus pulak). Cikgu Muniandy terdiam sebentar agak lama juga, kemudian berkata, "Kenapa tidak bagi tahu saya kamu tidak boleh hadir, penat saya tunggu? Kalau macam itu esok kamu datang awal supaya kita boleh buat latihan larian sebelum masuk kelas" sambung Cikgu Muniandy. Aku cuma mampu mengangguk, terasa malu untuk mengangkatkan kepala takut kawan-kawan nampak air mata aku meleler di pipi. Sebelum beredar, Cikgu Muniandy sempat berkata dalam nada suara yang pelahan "Kalau sekarang kamu sudah boleh menjual kuih harap-harap masa akan datang kamu boleh buat perniagaan yang lagi besar". Tapi masa itu aku bukan tahu apa sangat, tidak langsung ambilkira atau terfikir dua kali tentang kenyataan Cikgu Muniandy itu.......................maka kenyataan itu cuma tinggal kenyataan.................

Wednesday, April 16, 2014

Temasya Sukan Sekolah..................

Mungkin anak-anak hari ini tidak pernah terlintas dalam fikiran mereka bagaimana meriahnya suasana hari sukan sekolah dulu-dulu? meriahnya tidak macam sekarang. Temasya Sukan Sekolah masa ini seolah dilihat hambar. Cuma warga sekolah dan yang berkait rapat dengannya seperti AJK PIBG sahaja yang mungkin terlibat secara langsung mahupun secara tidak langsung. Penyertaan atau penglibatan masyarakat setempat terutama dari kalangan ibubapa yang anak-anak mereka yang bersekolah pun belum tentu lagi melibatkan diri dengan Temasya Sukan Sekolah ini. Kadang-kadang ada sambutan Temasya Sukan Sekolah dilihat begitu hambar dan sepi.
(Gambar sebagai hiasan sahaja diambil dari sharinginfoz.blogspot.com)
Berbanding dengan waktu dulu-dulu................Temasya Sukan Sekolah bukan sahaja mendapat tempat di hati warga sekolah semata-mata. Ianya melangkaui sempadan padang sekolah hinga ke seluruhan kampung. Pengumuman bukan sekadar pada kain rentang yang di pasang berdekatan dengan sekolah malah terdengar di corong pembesar suara di Masjid. Sudah tentu tidak ketinggalan perkara mengenainya juga dibincang dalam Agenda Mesyuarat Jawatan Kuasa Kampung di balairaya-balairaya (mungkin ada di antara anak-anak generasi sekarang yang tidak pernah p-un mendengar istilah 'balairaya' ini). Penglibatan dalam menjayakan Temasya Sukan ini bukan terletak di atas bahu para guru sahaja, Jawatankuasa Kampung juga memainkan berperanan yang tidak kurang pentingnya dalam memastikan kemeriahan Temasya Sukan Sekolah ini. Perancangan program melain daripada melibatkan murid secara langsung ianya juga merangkumi aturcara yang melibatkan orang-orang kampung dan guru-guru. Antara acara kemuncak yang masih aku ingat adalah acara pertandingan Tarik Tali antara - Pasukan Guru & AJK PIBG melawan Pasukan Orang-orang Kampung (yang ditubuhkan secara bidan terjun). Riuh rendah sorakan dengan gegak gempita padang sekolah dengan jeritan dan sokongan kedua-dua belah pihak.
Perkara-perkara yang paling tidak boleh aku lupakan adalah persiapan awal sekolah dengan menjalankan aktiviti mewarna ('dye' baju rumah sukan masing-masing. Masa tu jenama pewarna yang terkenal dalam bentuk serbuk adalah 'Dylon'). Sesi mewarnakan dijalankan bersama antara Guru dan murid. T-shirt sukan ini atau lebih tepat adalah Singlet tanpa lengan yang sering digunakan adalah dari jenis Pagoda atau kalau mereka yang berduit jenama yang digunakan seperti "Fruit of the Loom". Selain dari mewarna murid-murid juga diberikan tugasan untuk menjual tiket bagi membeli barangan jualan semasa Temasya Sukan berlangsung. Tiket-tiket ini biasanya dalam nilai 0.20sen, Sebulan sebelum temasya sibuklah murid-murid pergi rumah-ke-rumah menjual tiket sambil menjemput orang kampung untuk datang ke Temasya Sukan Sekolah itu nanti. Semakain dekat dengan tarikh temasya semakin sibuk dan kemeriahan yang dirasa. Sekolah dibersihkan dengan acara gotong royong serta diperhiaskan dengan pelbagai perhiasan dan poster.
Satu perkara yang mesti rakan-rakan seangkatan dengan aku mesti ingat adalah kehadiran Lori/Van bewarna hijau yang akan kerap kali datang pada setiap Temsya Sukan Sekolah. Kenderaan bewarna hijau inilah yang menjadi tumpuan ramai termasuk orang-orang kampung. Kerana masa inilah berpeluang untuk dapat minum minuman 'Coklat' paling sedap yang dapat dirasakan. Kenderaan ini tidak lain daripada Lori Milo. Aku antara orang yang memang sangat-sangat menunggu kehadiran Lori milo ini. Masa nilah nak dapat merasa minum Milo puas-puas tak kiralah berapa panjang barisannya kena beratur atau tak peduli berapa kali kena beratur .......asalkan dapat minum Milo percuma. Anak-anak sekarang mungkin tak dapat merasakan perasaan yang sama kerana kat rumah stok Milo sentiasa ada. Kami dulu yang ada cuma tin Milo kosong yang dibuat sebagai permainan. nak beli Milo bukan murah...................rata-rata masa itu kehidupan masyarakat melayu kampung agar daif. Milo pula diletak sebagai bahan makanan yang 'lumayan' yang jrang dimasukkan kedapam senarai barangan perlu beli bagi kebanyakan rumah orang melayu.

(Gambar sebagai hiasan sahaja diambil dari yuhaisya.blogspot.com)
Suasana kemeriahan dan keseronok menunggu dan menyambut Temasya Sukan Sekolah dulu-dulu jika dibandingkan dengan sekarang amat jauh sekali. Dulu mungkin aktiviti keramaian atau hiburan amat sedikit maka bila sesuatu program sebegini dijalankan maka ianya mendapat perhatian keseluruhan lapisan masyarakat. Tidak seperti sekarang terlalu banyak aktiviti keramaian, hiburan dan juga program dan majlis yang leka dan lalai maka program Temasya Sukan Sekolah ini dipandang sepi oleh masyarakat setempat..........cuma yang terlibat tidak lain cuma murid dan guru sahaja itu pun mungkin kerana ianya telah ditetapkan sebagai salah satu program tahunan sekolah..........Wallahu'alam

Wednesday, January 29, 2014

Barang naik lagi...........

Mungkin bagi sesetengah orang isu ini macam dah basi. Tetapi ketahuilah ianya terlalu hampir dengan kehidupan kita sehari-hari jika dibandingkan dengan isu lain-lain waima isu politik sekalipun. Setiap hari kita akan berurusan dengan aktiviti membeli belah. Sarapan pagi, makan tengahari minum petang, beli belanja dapur.................ini semua kita lakukan hampir setiap hari. Jadi tidak keterlaluan jika kita katakan isu barangan naik harga ini memang tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan seharian kita.
Aku terpanggil untuk bercerita tentang isu ini apabila teringatkan tentang majlis pertunangan yang aku hadiri baru-baru ini. Melihat kepada persiapan seperti hantaran, hidangan, jemputan, khemah dan sebagainya senang-senang kosnya boleh mencecah RM5000. Itu cuma bagi sebuah majlis yang sederhana "katanya". Itupun tidak termasuk belanja lain seperti jurugambar, pakaian tuan punya badan dan segala mak nenek yang perlu dibeli yang bukan boleh dipetik kat pokok begitu sahaja. Terbayang jugak dikepala aku bagaimana pula nanti jika aku sendiri perlu mengadakan majlis seumpama itu? Bukan untuk akulah tapi untuk anak-anak aku nanti.
Nak dijadikan cerita kebetulan semasa menjamu selera aku duduk semeja dengan beberapa orang tetamu jemputan yang agar berumur (kategori Pak Cik, Pak Ciklah sebab rasanya mereka ini semuanya dah bersara). Mulanya aku mendengar sahaja segala yang dibual dan diborakkan. Terlalu melangit pujian mereka kepada kerajaan bagaikan tiada cacat cela. Memuji memanjang seolah-olah isu barang naik ini tidak menjadi persoalan langsung. Kenyataan yang membuatkan aku terdetik untuk turut serta apabila seorang dari mereka mengatakan: "Barang naik ini perkara biasalah. Dari dulu semua barang naik mana ada yang turun. Jadi tak boleh salahkan kerajaanlah. Tahun 1964 dulu gula sekati 0.25 sen dan sekarang ini RM2.20, jadi tak pernah ada turun pun. Lagi pun dulu nak kerja payah sekarang senang nak kerja, banyak kilang, kedai, syarikat dan sebagainya. Kalau tanya orang Indon yang kerja kat sini, dia orang pun kata Malaysia bagus, harga kelapa sawit terkawal tidak macam kat Indonesia." kata seorang daripada Pak Cik tersebut. Tertiba aje aku rasa macam nak sekolahkan Pak Cik ni. "Saya setuju memang barang daripada dulupun tak pernah ada yang turun semuanya naik "kecuali kangkung kot?". Kita bukannya nak salahkan kerajaan pasal barang naik ni. Tapi yang kita persoalkan bagaimana usaha kerajaan untuk mengimbangi kos hidup rakyat dalam menghadapi kenaikan harga barang ni? Memang dulu susah carik duit berbanding sekarang. Sekarang dengan mudah boleh dapat pekerjaan sebagainya kalau rajin usaha. Tapi kita kena ingat dulupun kita tak jumpa minyak ekonomi Malaysia banyak tertumpu kepada perladangan dan perlombongan bijih timah sahaja. Tetapi sekarang ni pendapatan negara meningkat dengan industri pengeluaran, perkhidmatan serta petroleum. Sepatutnya ianya menjadikan kehidupan kita lebih baik dari dulu baik dari segi kos serta taraf kehidupan. Kalau kita bercakap pasal Sawit bukan semua orang yang menikmati atau terkesan secara langsung dengan kenaikan dan penurunan harga sawit. Yang bercakappun belum tentu ada apa2 hubungan atau mempunyai ladang Sawit? Kitapun bukan makan dan beli atau berbelanja dengan Sawit? Tetapi jika kita lihat kepada petroleum ianya memberikan kesal langsung dan secara tidak langsung kepada semua orang dan barangan...............Tuan kena ingat dulu dan sekarang mestilah berbeza............ dan sepatutnyalah berbeza. Kalau dulu susah sekarang patutnya lebih senang. Sebagai contoh budak umur 7  tahun (Tahun 1964 Malaysia merdeka selama 7 tahun) dengan sekarang ni berumur 57 tahun (2014 Malaysia merdeka 57 kalau ikut umur orang ni dah masuk skim pencen) sepatutnya kehidupan rakyat Malaysia lebih senang dan selesa bukan bertambah teruk. Kenapa masih ada lagi isu Melayu yang masuk dalam ketegori miskin terutama mereka yang dikategorikan sebagai Miskin Bandar?"..........................phew panjang lebar aku bersyarah.
"Mungkin kita tengok diri kita senang tak susah nak beli barang...........barang naik pun tak memberi apa2 kesan kepada kehidupan kita......................tapi cuba fikir sejenak tentang kesusahan mereka yang berpendapatan rendah. Kerana realitinya ada disekililing kita. Baru-baru ini aku didatangi seorang kakitangan kerajaan berjawatan rendah dengan pendapatan isi rumah (suami isteri) RM5000.00. Bayaran ansuran rumah RM980, Upah jaga anak 3 orang x RM300 = RM900. Bayar ansuran kereta RM500.00. Tolak belanja RM10 seorang X 2 orang =RM600 sebulan (ni kira paling jimat). Duit minyak kereta R100 seminggu = RM400 sebulan.Bil letrik, air, telefon, astro, internet semua dalam RM400.00. TInggal RM1220 aje!!! Kat situlah belanja dapur, susu anak, sesekali makan kat luar gerai tomyam, KFC, McDonald dll. Tidak termasuk untuk perbelanjaan lain-lain atau simpanan atau tolak hutang koperasi pasal buat pinjaman untuk bayar muka rumah dan juga kos guaman tempoh hari. Tup..tup anak nak masuk sekolah.........baju, buku, tuisyen, belanja sekolah, lawatan, yuran itu, yuran ini...........phew..................mana nak cekau duit??????....................kalaulah boleh gadai bulu ketiak mungkin dah lama dia orang ni buat.
Jadi...............janganlah sebab kita senang kita terlupa tentang saudara kita yang selalu kesempitan untuk memenuhi tuntutan kehidupan sehari-hari.............Mungkin korang tak pernah bagaimana susah atau rasa makan nasi dengan air garam atau minyak bekas goring ikan kering? Sesekali kena menu macam mungkin sedap..............tapi kalau dah selalu?

Thursday, October 3, 2013

Nak duit carik sendiri..................

Aktiviti aku menjual kuih berlangsung hampir 6 tahun, keliling kampong bawak bakul. Dari umur 9 tahun hinggalah umur aku 15 tahun ianya jadi aktiviti mencari duit yang sedikit sebanyak dapat membantu keluarga. Dekat nak peperiksaan akhir 'LCE - Lower Certificate of Education' atau SRP - Sijil Rendah Pelajaran atau sekarang ni dipanggil PMR - Penilaian Menengah Rendah, barulah aku berhenti dari aktiviti menjual kuih setiap petang selepas habis bersekolah di sebelah paginya. Suara masa tu dah pecah, perasaan malu menjual kulih keliling kampong dengan berteriak 'kuih..........kuih' bukan satu perkara yang memalukan aku. Malah ianya sesuatu yang menyeronokkan pula. Mungkin juga disebabkan faktor aku lambat baligh agaknya, masa tu orang dok heboh dengan mak we aku apa satu benda pun tak kesah. Malahan aku banyak bercampur dengan rakan-rakan yang berumur rendah daripada aku, masih lagi main 'kombat-kombat, 'police and thief', 'rounders', kondang kondi, baling tin dan berbagai lagi. Ini semua aktiviti luar rumah yang dah pupus. kalau cerita kat anak-anak mungkin dia orang pun tak dapat nak bayang.
Musim haji merupakan musim yang ditunggu-tunggu kerana masa ini rezeki murah. Biasanya kuih yang dijual cepat habis. Waktu dulu orang pergi haji naik kapal di Pelabuhan Kelang atau dulunya dikenali sebagai Port Swettenham. meraka yang hendak ke Mekah dari negeri-negeri lain akan berkumpul disekitar Pelabuhan Kelang sebelum berangkat ke tanah suci. Biasanya rombongan haji ini menggunakan agen-agen haji yang dilantik disekitar kawasan ini. Agen Haji biasanya akan menyediakan kemudahan asas bagi rombongan haji ini yang terdiri dari bakal haji dan juga keluarga yang menghantar mereka. Kat kampung aku ni a dua orang Agen Haji seorang tu kami kenali dengan nama Pak Man Khalil @ Haji Khalil dan seorang lagi tu aku ingat-ingat lupa kalau tak silap Haji Yusof kot. Agen Haji akan memasang khemah jenis terbuka yang menempatkan rombongan haji ini. Kemudahan yang disediakan cukup asas. Kat sinilah biasanya aku akan menjalankan aktiviti berniaga kuih. 'Pesta' jualan ini berlangsung selama lebih kurang dalam seminggu hingga sepuluh hari, maka dalam masa ini kuih setiasa laku dan aku boleh pulang awal dari berniaga. Korang mungkin tak pernah merasa macamana perasaan apabila kuih dah habis dijual. Pheew seronok beb............rasa melambung-lambung siap junjung bakul atas kepala.
Bulan puasa juga satu waktu yang menarik. Dulu tak ada bazar Ramadhan jadi tak banyak saingan dalam menjual kuih ni. Cuma letih sikit dari bulan-bulan biasa tapi yang seronoknya kuih Alhamdulillah sentiasa habis dijual. Selain daripada menjual kuih masa bulan puasa ni aku juga mengambil kesempatan menjual bunga api. Jual bunga api ni aku ambik umpah menual aje pasal tak tahu kat mana nak dapat 'stok'. Aku dengar dia orang ambik stok kat Petaling Street. Kad raya juga aku buat jual, biasanya kat raya aku lukis sendiri. Seingat-ingat aku rasanya aku antara manusia terawal kat malaya ni yang buat kad rasa berunsur kartun. Aku ingat lagi lukisan kad raya pertama aku adalah sebuah paip besar dan dibawahnya seorang budak menadah tangan untuk minum.....dengan tulis Ssssssshhhhhhhhhhhhh tak puasa erk?
Bulan puasa lebih-lebih lagi bila nak dekat raya bermacam aktiviti mencari duit raya aku buat..................ambil upah bersihkan rumah orang juga pernah aku lakukan. Semua ni kerana rasa tanggungjawab tak nak menyusahkan emak bapak untuk cari duit raya. Bila aku kenangkan dan lihat keadaan kesenangan anak-anak sekarang kadang-kadang jauh disudut hati aku menangis keyukuran kerana mereka tak perlu mengalami kehidupan yang aku lalui...........................

Hangat...............dulu pun hangat jugak

Baru-baru ni terjumpa kawan-kawan lama yang masih berkecimpung dalam industri perhotelan. Biasalah bila lama tak berjumpa maka banyaklah cerita-cerita lama keluar. memang kalau dibolehkan mahu rasanya kita patah kebelakang betulkan apa yang silap. tapi tu semua perkara yang mustahil. Dalam banyak-banyak cerita maka timbullah semula cerita tentang cadangan untuk menubuhkan 'Kesatuan Jurumasak Melayu'. Ini memang cerita lama tapi bila diceritakan semula ditokok tambah dengan keadaan semasa industri ini maka ianya semacam sesuatu yang baru dan segar. Member-member aku ni betul-betul teruja bila bercerita tentang kesatuan ini. Rata-rata kelihatan menyambut baik tentang penubuhan kesatuan, ada yang memberikan pandangan begitu begini dan sebagainya. Aku sesekali menyampuk jugak apabila da pandangan yang terlalu redikal atau ekstrem (yang tu tak perlu aku cerita kat sini). Tapi apa yang pasti masing-masing bersetujua akan ada perlunya menubuhkan kesatuan dengan membawa satu agenda bagi memartabatkan profession chef terutama bagi chef-chef Melayu di Malaysia, terutama bagi menjaga kebajikan serta halatuju profession ini setara dengan chef-chef di peringkat global. nampak gayanya mereka bersetuju untuk mengadakan perjumpaan pertama bagi mengadakan perbincangan bagi membincangkan penubuhan kesatuan pada 06hb September ini. Malangnya aku tidak dapat menghadirkan diri kerana kekangan tugasan. Walau apapun aku tetap berdoa agar hasrat murni ini dapat dilahir dan diterjemahkan dengan langkah yang pertama melantik AJK penaja bagi menubuhkan Kesatuan Jurumasak Melayu. Tapi dari segi teknikal harus aku ingatkan bahawa nama kesatuan penting agar ianya tidak tertakluk di bawah naungan Chef Association of Malaysia yang menjadi badan induk kesatuan jurumasak di Malaysia. Mungkin nama yang lebih global atau sekurang-kurangnya di peringkat Nusantara.
Rasanya cukuplah sudah aku melihat perkembangan yang tidak berapa 'sihat' di mana siapa sahaja dengan berpakaian jaket Chef terus dengan sekelip mata dipanggil sebagai Chef ataucuma beraksi dalam rancangan TV untuk beberapa bulan sudah boleh digelar sebagai Master Chef sedangkan pada hakikatnya bukan begitu.. Harapan aku dengan tertubuhnya nanti kesatuan akan mengariskan panduan yang jelas serta dapat memartabatkan profession dengan sebaik mungkin.
Wallahuallam

Tuesday, July 23, 2013

Wakame to Tofu no Miso Shiru - Sup Miso bersama Wakame dan Taufu




Sup Miso bersama Wakame dan Taufu
(Wakame to tofu no miso shiru)
Sup rugi bagi orang Jepun adalah sup miso – sejenis sup yang diperbuat dari pes kacang soya.  Terdapat dua jenis sup dalam masakan Jepun iaitu sup pekat dan jernih. Sup biasanya dihidangkan panas di dalam mangkok sup yang tersendiri yang bertutup. Hidangan sup Jepun dikatakan merupakan hidangan lengkap kerana mengandungi protin (miso dari kacang soya merupakan protin kelas kedua), vitamin, mineral dan sebagainya. Rasanya kalau untuk berbuka puasa ni sesuailah sangat makan Miso Sup dengan Nasik........................diet katanya.

Bahan (untuk 4 hidangan):

20        sm Rumpai laut wakame (sejenis rumpai laut yang boleh didapati  yang menjual barangan Jepun seperti JJ / Aeon - kebiasaannya dalam bentuk kering. Hendaklah direndam dahulu sebelum digunakan)

225      gm Taufu Jepun – putih dan lembut - pastikan ianya dari hasil soya bukan dari telur - bukan taufu telor - eggs tofu. 

850      ml dashi - Air rebusan / kaldu yang diperbuat daripada hasil ikan. Boleh air rebusan ikan bilis. Ambil segengam ikan bilis - sangai atau masukkan dalam ketuhar sehingga sedikit perang. Kemudian rebus bersama 1.5 liter air untuk lbih kurang 45 minit dgn api pelahan. Tos dan buangkan hampas bilis ambil airnya.

100      gm Pes miso – cerah (terdapat 3 jenis miso putih, merah dan hitam)

Cara penyediaan:
1.         Basuh dan bilas wakame dan rendamkan dalam air suam selama 10 hingga 15 minit. Toskan dan kemudian dipotong menjadi kepingan lebih kurang 2.5 sm. Taufu dipotong  dadu. Susun wakame dan taufu dalam mangkuk sup.
2.            Tuangkan dashi kedalam periuk dan biarkan mendidih. Di dalam mangkuk yang berbeza bancuh miso bersama dashi hingga larut.
3.                 Tuangkan bancuhan miso tadi ke dalam dashi dengan menggunakan penapis.
4.        Panaskan sehingga mendidih dan hidangkan sup di dalam mangkuk sup untuk empat hidangan. Hias dengan hirisan daun bawang jika ingin.
5.         Jika mahu boleh juga hiriskan daun bawang dan dihidang sekali dengan sup.

 
 Wakame yang telah direndam







 Miso Sup

KIMCHI - HALAL LAGI SUCI


Demam K-pop memang dah lama melanda Malaysia, begitu juga dengan fenomena Running Man kat kaca.TV. Lantaran itu tertiba orang Malaysia mula menyukai makanan Korea. Bulgogi, Pajeon, Kimbap, Bimbimbap dan banyak lagi masakan Korean semacam menjadi kegilaan terutama sekali di kalangan generasi muda. Ada juga mereka yang berhati-hati dengan makanan Korea ni kerana tahap ke 'halalan' yang tidak pasti. Mungkin ramai yang teringin untuk makan masakan Korea tetapi was-was serta ragu-ragu. Kalau nak masak sendiri mungkin tak pandai. Tengok resipi kat internet pun kadang-kadang tak berapa nak faham terutama sekali bila ada bahan-bahan yang pelik atau nama bahan yang asing dan sebagainya. 
Jangan risau kali ni biar aku kongsikan resipi mudah bagaimana nak buat Kimchi ekspress. Terus boleh makan selepas setengah jam dan ianya boleh disimpan lama dalam peti sejuk. Dah pandai esok bolehlah buat Kimchi banyak-banyak, kalau ada lebih dan otak usahawan bolehlah botolkan dan jual dengan jiran-jiran terdekat.

Okay resipinya:

Nama Rsipi       : KIMCHI –Kobis Cina                                
Cara Masak      : Fermentasi / Penapaian                                               

Ingredients

Weight

Measure

Procedure
Kobis Cina
1
biji
 1. Bersih, buang empuluh dan potong
     menjadi kepingan kecil 3 -4 sm

Daun Bawang
50
gm
2. Bersihkan daun bawang dan lobak
    potong 3 sm panjang.
Lobak Merah

2
biji

3. Sementara itu taburkan garam ke atas
    kobis dan biakan selama 20-30 minit.
Garam
3
Sudu Mkn

4. Di dalam periuk bancuh tepug beras
   dan pulut dengan air dan masak.
Cuka (asli)
½
Cawan

5. Apabila bancuhan masak masukkan   
    gula.
Tepun Beras
½
Cawan
      6. Didalam pengisar masukkan bwg putih, 
          bwg besar dan halia.

Tepung Pulut
½
Cawan
      7. Campurkan bahan yg dikisar dgn 
          adunan tepung tadi apabila sejuk.

Gula
2
Tblspn
       8. Masukkan cuka n 'flake' chili kering 
           maukan pedas masukkan lebih banyak.

Air
4
Cawan
       9. Toskan kobis dan perah airnya.
           Lumur kobis rata-rata dgn perapan yg
           telah disiapkan.
Bawang Putih
7
Ulas
       Masukkan kobis yg diperap didalam
Bawang
1
Biji
       bekas bertutup. elak gunak bekas logam
Halia

100
Gm
       Simpan di dalam peti sejuk. Anda boleh
'Flake' Chili Merah Kering

3
Sudu Mkn
       memakannya selepas 30 minit. Sesekali



       balik-balikan sayur. Sekiranya kelihatan



       berbuih jangan risau, kerana menandakan



       proses fermentasi sedang berlaku.