Tuesday, June 23, 2015

Ramadhan datang lagi.....................

Ramadhan datang lagi.................maka muncullah kembali perniaga-perniaga tahunan pasar ramadhan atau bazar ramadhan. Ada dari mereka kalangan yang memang berniaga sepanjang tahun, ada yang muncul setahun sekali dan ada juga muka-muka baru yang berkecimpung dalam duani perniagaan makanan. Baguslah masing-masing mempunyai semangat keushawanan. Bukankah 9 daripada 10 pintu rezeki datangnya dari perniagaa.
Tapi apa yang perlu diingatkan kepada mereka yang ghairah berniaga ini janganlah lupa mengenai tanggung jawab untuk menyediakan makanan yang selamat lagi bersih...Halalal Tayyiban....bukan sekadar halal tapi juga baik....selamat sesuai dikonsumsi oleh manusia. Yang harunya ada perniaga yang tidak menitik beratkan tentang kebersihan dan keselamatan makanan. Perlu prihatin dan peka tentang tanggung jawab ini. Jangan sampai ada pembeli yang membeli makanan di pasar ramadhan tetapi tidak boleh dimakan semasa berbuka di sebabkan bari dan seumpama dengannya.
Seorang perniaga yang baik perlulah memastikan keselamatan makanan itu terjamin bukan sahaja semasa menjualnya tetapi hingga sampai waktu makanan itu dinikmati.
Macam-macam ragam aku tengok tentang bagaimana perniaga ini menarik perhatian pembeli....yang paling aku tak boleh belah....ada yang mengenakan jaket chef lengkap dengan scarf dan apronnya...tapi dari segi kepekaan tentang kebersihan dan keselamatan 'hancus'. Sanitasi personalnya langsung keparit.............aduyai janganlah bagi malu dengan kerjaya seorang chef.
Geramlah pulak aku jadinya dah lah sekrang ni siapa sahaja apabila mengenakan jaket chef n pakai topi tinggi terus mengaku chef.........................................entahnya. lu orang pikir lah.