There was an error in this gadget

Wednesday, July 29, 2009

Tiba, tiba teringat pula.............

Bila bercerita tentang perkhidmatan pelanggan ini ianya merangkumi semua sektor baik kerajaan mahupun swasta. Ini kerana yang terlibat dalam hal ini berhubung dengan manusia. Semua orang mahukan yang terbaik, lebih-lebih lagi apabila ianya melibatkan diri kita sendiri. Ini mengenai salah satu peristiwa yang aku alami tentang urusan dengan pejabat kerajaan. Untuk lebih jelas tentang Jabatan Polis. Peristiwa ini berlaku agak lama dulu, kalau tidak silap pada tahun 1994, masa tu aku memiliki sebuah kereta Ford Laser S, nombor pendaftaran BCS1081. Tidak semena-mena aku terima surat saman ekor. Terkejut juga bila terima surat berdaftar dari Jabatan Polis, bila buka surat itu tengok saman ke atas kenderaan bernombor pendaftaran sama dengan kereta aku. Kesalahan yang dilakukan di hadapan pasar Semenyih. Termenung sekejap aku, seingat-ingat tidak pula aku pernah ke sana dalam tempoh tersebut. Bila aku baca terus, jenis kesalahan yang dilakukan tidak memakai topi keledar dan jenis kenderaan adalah motosikalbernombor pendaftaran yang sama. Apa yang peliknya macamana pulak boleh sama dengan nombor pendaftaran kereta aku. Apapun aku rasa aku kena buat sesuatu sebab surat itu di alamatkan ke alamat aku. Jadi kenalah usaha sikit, tulis surat lengkap dengan bukti salinan surat pendaftaran kereta kepada Jabatan Polis yang mengeluarkan saman tersebut dan di "s.s."kan ke Pejabat JPJ Petaling Jaya.

Kemudian daripada itu aku terima surat jawapan dari pihak polis. Apa yang memeranjatkan atau terkedunya aku adalah surat tersebut merupakan surat "standard" yang mempunyai ruang untuk di tandakan ( / ) - 'check', iaitu bagi kesalahan yang pertama adalah dimaafkan. Aiiik bila masa aku buat kesalahan. Bayangkan jika anda dapat jawapan sebegitu sedangkan anda tidak membuat sebarang kesalahan. Memanglah surat 'standard' tu dah sedia ada tapi sekurang-kurangnya ambillah sedikit inisiatif untuk 'personalize'kan surat tersebut. Hal-hal sebeginilah yang memberikan persepsi yang negatif kepada perkhidmatan pelanggan. Kadang-kadang kita kena letakkan hati kita pada tugas yang kita jalankan. Memanglah ada 'SOP' tertentu dalam menjalankan tugas tapi apa salahnya kalau kita memberikan lebih pada yang sepatutnya. Yang ini kita tak boleh bagi orang lain fikir, ini kita kena fikir sendiri.

No comments: