Wednesday, March 27, 2013

Yuran Sekolah

Sesekali bila mengenangkan kisah lampau memang cukup menyentuh perasaan. Cuma mereka yang pernah melalui pahit getir kehidupan yang tahu bagaimana sussah senangnya kehidupan. Teringat masa aku di sekolah rendah. Waktu itu aku berada dalam darjah 4. Cikgu darjah membuat maklumat kepada murid-murid yang masih belum menjelaskan yuran sekolah untuk 'berdiri.' Aku antara tiaga murid yang berdiri kerana masih belum lagi menjelaskan yuran sekolah. Kalau dikenangkan waktu itu yuran cuma RM10 setahun bukan banyak pun. tetapi waktu itu RM10 benar-benar bernilai terutama bagi kami yang datang daripada keluarga yang kurang berada. Maklumlah bapak aku bekerja sebagai seorang buruh dengan pendapatan sebulan RM150, dengan bilangan anak seramai 12 orang serta tinggal berdekatan dengan bandar sudah tentok kos kehidupannya juga tinggi. Faktor-faktor ini menjadikan kehidupan kami sekeluarga bukan ditahap 'senang'. Keras suara Cikgu mengingatkan bahawa kami diberikan sehingga hujung bulan ini untuk menjelaskan yuran.Masa tu aku bersekolah di Methodist English School yang sebelum itu dikenali dengan nama Methodist Boy School, Port Swettenham nama lama Pelabuhan Kelang. Sekolah ini merupakan sekolah jenis 'Missionary' jadi ia tidak mendapat bantuan kerajaan. Salah satu hasil sekolah adalah melalui kutipan yuran murid. Aku melihat sekeliling bilik darjah memandang pada wajah-wajah rakan yang tersenyum 'mungkin' mereka tidak perlu risau tentang yuran sebab mereka dari kalangan keluarga yang agak senang. Cikgu memanggil nama aku sambil bersuara dengan agak tegas "Kamu, pastikan hujung bulan ini yuran dibayar, saya tidak mahu macam tahun lepas." Berdesing telinga aku bagaikan satu tamparan. memang tahun lepas cikgu darjah aku merupakan cikgu yang sama dengan tahun ini. 
Sekembali dari sekolah, tubuh kecil ini bagaikan menanggung satu bebenan berat di atas bahu dan kepala memikirkan bagaimana untuk membayar yuran sebelum hujung bulan. Aku sedia maklum bahawa untuk meminta dari 'Baba' (panggilan untuk bapak aku) mungkin merupakan perkara terakhir yang aku akan lakukan. kalau pada Mak pun belum tentu boleh dapat kerana emak aku suri rumah sepenuh masa. Susah bila memikirkannya, ialah RM10 terlalu besar bagi kami. Sedang makan hari-haripun belum tentunya inikan pula nak menyediakan duit sebanyak itu. Itu tak termasuk lagi dengan yuran adik beradik yang lain Kakak, Abang, Adik yang juga bersekolah..............................................................nantilah aku sambung lagi kemudian.

No comments: