Thursday, March 28, 2013

Mak orang nak jual kueh............

Sampai aku kat rumah seperti biasa selepas meletakkan bag di bilik dan menukar pakaian. Aku ke bilik air membasuh muka dan tangan untuk makan. Tak ada apa sangat yang diharapkan, tiada ayam atau daging atau makanan mewah. Hari ini mak aku masak Ikan Bilis goreng bersama kicap, cili dan bawang. Sebenarnya bukan ikan bilis yang digoreng tapi kepala ikan bilis. Kepala ikan bilis ini biasanya diambil dari kedai Mamak yang berdekatan dengan rumah aku. Kebiasaannya Mamak Daud akan menyimpan seredak campuran kepala ikan bilis ini untuk kami kerana mak aku minta dia simpan untuk beri makan itik katanya. Bila banyak terkumpul Mamak Daud akan memberikan pada kami. Mak dengan sikap kreatifnya, disebabkan serba kekurangan menjadikan kepala ikan bilis sebagai menu makanan kami yang enak. Mungkin anak-anak sekarang tak pernah pun merasa macamana makan tanpa lauk, nasi panas bersama minyak ikan kering atau garam sudah menjadi kebiasaan. Selepas makan, solat dan terus bersiap untuk pergi mengaji dekat rumah Nek Aji. Sesampainya di laman rumah Nek Aji, terdengar suara Kak Jenab, menyuruh kami menyapu sampah di bawah rumah. Dulu kat kampung aku ni mengaji al Quran tak perlu bayar apa-apa. Cukup sekadar membantu tuan rumah mengemas rumah dan kerja-kerja rencam yang lainnya.
Sambil menyapu sampah, mata aku berlingas melihat sekeliling, tertiba mata aku terpandang juadah di atas meja di dapur Nek AJi. Phew.................jauh lebih menyelerakan. Masa tu lah terdetik difikirkan aku macamanalah nak dapat makan sedap-sedap ni. Aku kena cari duit bantu mak, tertiba aje ide ni menerjah kepala otak aku. Sambil teringatkan yuran sekolah yang perlu dijelaskan. Aku kena buat sesuatu untuk bantu keluarga supaya aku dapat bayar yuran sekolah dan jugak boleh jugak dapat makan sedap-sedap. Sepanjang masa mengaji Quran ni kepala aku sentiasa memikirkan perihal macamana nak carik duit.
Habis mengaji, aku berlari pulang..............................ide dah ada dalam kepala kerana sewaktu pulang aku bertembung dengan Ghani Kudung (masa tu dia belum kudung tangan kirinya hingga pangkal bahu sebab tergilis keretapi) sedang membawa bakul menjual kueh. Ehhh, mungkin aku boleh suruh mak buat kuih dan aku boleh jual keliling kampung. Aku tahu mak aku memang pandai buat kueh kerana tiap kali kalau dia buat kueh pasti habis kami adik beradik belasah. Lagipun kalau ada kenduri kendara mak aku selalunya ditugaskan untuk buat kueh. Sperkara lagi yang terlintas di kepala aku kalau berniaga kueh ni bagusnya kerana duit dapat makan pun dapat. Sesampainya ke rumah aku dengan semangat yang berkobar dan tak bersabar lagi terus mencari mak. Masa itu mak sedang berehat bebaring kat pangkin bawah pokok kuini di belakang rumah. "Mak" panggil aku......Mak menoleh memandang kepada aku "Ada apa?" katanya. "Mak pandai buat kueh kan? aku menarik nafas seketika. "Kalau Mak buat kueh, orang nak jual cari duit". " Bolehkan?" sambung aku lagi. "Orang mana!!!!" jergah mak aku. Kebiasaannya aku membahawakan diri aku dengan nama diri tetapi kekadang tersilap membahasakan dengan 'orang' ini memang kepantangan mak aku."ehh ehh ....Ali nak jual kueh" membetulkan cakapan ku. "Kenapa?" kata mak. "Boleh carik duit dan tolong tambah-tambah duit" jelas ku. Mak terdiam sebentar seolah-olah sedang memikirkan sesuatu. Agaknya dalam kepalanya memikirkan bagaimana untuk mencari modal untuk buat kueh. Itu aku tak pasti apa yang difikirkan tetapi kemudian mak berkata,"Bagus jugak boleh tambah-tambah untuk apa yang patut, kalau macam tu bila kau nak jual kueh." tanya mak pulak. "Esok pun boleh, lepas mengaji boleh terus jual", sambung ku. "Nanti, Ali minta izin pada Nek Aji untuk mengaji awal dan balik awal untuk jual kueh", tambah ku lagi.
Malam itu terasa lama untuk menanti menjelangnya esok..............................


Masa kecik-kecik dulu selalu berangan untuk dapat makan makanan yang sedap-sedap tetapi masa tu boleh berangan ajelah. Anak-anak sekarang beruntung, bila terasa hendak makan sesuatu cakap aje pada mak ayah, Insyaallah gerenti dapat. Kami masa kecil kalau nak makan ayam atau daging kena tunggu hari raya. Anak sekarang hari-hari makan daging dan ayam......................................perlu bersyukur.

No comments: