There was an error in this gadget

Tuesday, July 23, 2013

KIMCHI - HALAL LAGI SUCI


Demam K-pop memang dah lama melanda Malaysia, begitu juga dengan fenomena Running Man kat kaca.TV. Lantaran itu tertiba orang Malaysia mula menyukai makanan Korea. Bulgogi, Pajeon, Kimbap, Bimbimbap dan banyak lagi masakan Korean semacam menjadi kegilaan terutama sekali di kalangan generasi muda. Ada juga mereka yang berhati-hati dengan makanan Korea ni kerana tahap ke 'halalan' yang tidak pasti. Mungkin ramai yang teringin untuk makan masakan Korea tetapi was-was serta ragu-ragu. Kalau nak masak sendiri mungkin tak pandai. Tengok resipi kat internet pun kadang-kadang tak berapa nak faham terutama sekali bila ada bahan-bahan yang pelik atau nama bahan yang asing dan sebagainya. 
Jangan risau kali ni biar aku kongsikan resipi mudah bagaimana nak buat Kimchi ekspress. Terus boleh makan selepas setengah jam dan ianya boleh disimpan lama dalam peti sejuk. Dah pandai esok bolehlah buat Kimchi banyak-banyak, kalau ada lebih dan otak usahawan bolehlah botolkan dan jual dengan jiran-jiran terdekat.

Okay resipinya:

Nama Rsipi       : KIMCHI –Kobis Cina                                
Cara Masak      : Fermentasi / Penapaian                                               

Ingredients

Weight

Measure

Procedure
Kobis Cina
1
biji
 1. Bersih, buang empuluh dan potong
     menjadi kepingan kecil 3 -4 sm

Daun Bawang
50
gm
2. Bersihkan daun bawang dan lobak
    potong 3 sm panjang.
Lobak Merah

2
biji

3. Sementara itu taburkan garam ke atas
    kobis dan biakan selama 20-30 minit.
Garam
3
Sudu Mkn

4. Di dalam periuk bancuh tepug beras
   dan pulut dengan air dan masak.
Cuka (asli)
½
Cawan

5. Apabila bancuhan masak masukkan   
    gula.
Tepun Beras
½
Cawan
      6. Didalam pengisar masukkan bwg putih, 
          bwg besar dan halia.

Tepung Pulut
½
Cawan
      7. Campurkan bahan yg dikisar dgn 
          adunan tepung tadi apabila sejuk.

Gula
2
Tblspn
       8. Masukkan cuka n 'flake' chili kering 
           maukan pedas masukkan lebih banyak.

Air
4
Cawan
       9. Toskan kobis dan perah airnya.
           Lumur kobis rata-rata dgn perapan yg
           telah disiapkan.
Bawang Putih
7
Ulas
       Masukkan kobis yg diperap didalam
Bawang
1
Biji
       bekas bertutup. elak gunak bekas logam
Halia

100
Gm
       Simpan di dalam peti sejuk. Anda boleh
'Flake' Chili Merah Kering

3
Sudu Mkn
       memakannya selepas 30 minit. Sesekali



       balik-balikan sayur. Sekiranya kelihatan



       berbuih jangan risau, kerana menandakan



       proses fermentasi sedang berlaku.




















  


No comments: