There was an error in this gadget

Monday, June 1, 2009

Restoran Baru

Kalau sesiapa yang kerap berulang alik jalan Kelang ke Kuala Langat mengarah ke Banting atau lebih tepat lagi Bt 7 Sijangkang Sempadan (sebelum Show Room Toyata) disebelah kanan akan terperasan satu restoran baru "sign board" berwarna kuning "Anjung Santai". Restoran ini dah dibuka hambir lebih kurang dua bulan. Masa baru-baru buka dulu, punyalah ramai manusia yang berkunjung. Aku rasa tabik pada pengusaha tu yang berani buka restoran (asal premis ni untuk buka show room skoda kemudian mercedec - dua-dua tak jadi) kat kawasan ini dalam skala yang dikatakan agar besar di samping beroperasi 24jam. Untuk makluman di lokasi yang sama terdapat sebuat tempat makan yang dikenali dengan "Lady Finger" (dibuka pada sebelah petang hingga malam sahaja), sedikit ke dalam lokasinya. Lokasi Anjung Santai betul-betul dijalan masuk ke Bt 7.
Berani memang berani pengusaha ni, tetapi kadang kala keberanian sahaja tak cukup baik. Minggu kedua restoran ni beroperasi aku dengan beberapa orang jiran sesaja pergi berkunjung bukan apa nak lihat sendiri sambil-sambil nak menjamu selera. Untuk lawatan pertama ni kami tak mahu terlalu "adventuruos", kami pesan 3 apple juice dan 3 roti telor. Phewwww... rasanya lama juga menunggu hampir 20minit (rakaman masa memang dilakukan untuk melihat tahap perkhidmatan) atau lebih tepat 19minit minuman masih tidak sampai. Bila ditanya masih lagi tengah buat. Setelah 2 minit berlalu kami membuat keputusan untuk pergi - tapi sebelum pergi aku dengan hormatnya memaklumkan kepada pelayan terbabit dengan sedikit pesanan " kena jaga pelanggan tau". Dua tiga hari lepas tu, bila aku melepasi kawasan ini pada sebelah malamnya nampak jumlah pelanggan agak berkurang tidak seperti masa awal-awal dibuka.
Sayang betul..., bulan pertama sesebuah rstoran yang baru beroperasi adalah fasa pertama pernilainan pelanggan akan berlaku. "First Impression" amat penting bagi menentukan samada pelanggan akan kembali semula. Keberanian pengusaha restoran ini harus diberikan kredit cuma percaturan, perancangan, pengetahuan dan tahap operasi yang lemah akan mengakibatkan kegagalan sesebuah restoran. Entahlah mungkin pernilaian aku silap tapi korang fikir macamana? Penantian dalam penuh dengan ketidak pastian akan mengakibatkan satu seksa yang tak tertanggung. Perut lapar dan tekak dahaga bila dicampur dengan masa menunggu yang tak pasti merupakan ramuan yang akan mengakibatkan pelanggan tidak mahu datang kembali. Fikirlah sendiri...............

No comments: