There was an error in this gadget

Monday, June 16, 2008

Minyak Naik ......... Makanan?

Puuuh, naik mencanak betul minyak ... kalau dibundarkan angkanya RM0.80, banyak tu. Terkesan jugak budget. Entahlah macamana 'the think tank' berfikir? Apa yang pastinya golongan yang tak punya kereta dan motosikal, mendapat kesan yang paling teruk. mana tidak gas memasak naik dan barang-barang keperluan lain pun naik jugak. Beras jangan dicakaplah dah lama naik. Kesian golongan yang berada dalam kategori ni. Golongan yang ada kereta dan motosikal dapat jugak rebet tunai, walaupun angkanya taklah banyak sangat.
Memanglah kita tak boleh nafikan, harga minyak di pasaran dunia melonjak. Jadi Malaysia pun terpaksalah menaikkan sama harga minyak di pasarannya. Tapi yang aku peliknya cara dia orang berfikir dan buat keputusan untuk beri rebet tunai (aku ni bukan pandai sangat bab ekonomi ni, mungkin dia orang lebih mengetahui). Entahlah tak faham aku!!! Rasanya, kalau rebet tunai tu diserapkan terus sebagai subsidi minyak taklah angka yang naik tu mencecah RM0.80, dan golongan yang pendapatan rendah pun dapat juga kebaikannya, barangkali tidak ramai orang yang akan terkejut beruk dibuatnya. Aku kalau dia orang tanya dah tentu akan merasionalkan begitu.

Baiklah bercerita pasal minyak naik ni, akan memberikan kesan langsung dan secara tidak langsung kepada banyak sektor, sektor perkhidmatan makanan tidak terkecuali. Gamaknya kalau dulu pelanggan yang berselera besar makan berbagai-bagai lauk, tentu sekarang ni harus berfikir panjang, kena berjimat. Bila ramai individu berhati-hati berbelanja terutama bab makan dan memilih tempat makan, akan memberikan kesan kepada perniagaan perkhidmatan makanan. Restoran-restoran mewah juga akan mengalami pengecutan permintaan, dan kena fikir untuk menawarkan harga yang lebih kompetitif bagi menarik pelanggan. Situasi begini dalam istilah ekonomi dipanggil "Squeeze Effect" (Kesan Pengecutan - terjemahan aku sendiri tanpa rujuk kamus). Dalam keadaan begini perniagaan perkhidmatan makanan perlu bersaing dan menawarkan produk dan perkhidmatan yang kompetitif dari segi harga untuk menarik pelanggan. Perniaga harus kreatif untuk menarik pelanggan. Terbaca di dalam surat khabar baru-baru ni, tentang seorang perniaga makanan di Kedah menawarkan pakej hidangan pada harga cuma RM2.00. Keesokan harinya gerainya diserbu orang ramai dan terpaksa ditutup lebih awal kerana kehabisan hidangan. Ramai yang dikatakan kecewa kerana tak dapat membeli dan menjamu selera. Inilah yang dikatakan kreatif dan innovatif dalam penetapan harga, lebih-lebih lagi dalam keadaan orang ramai masih dalam kejutan harga minyak naik.

Perniaga makanan lain patut mencontohi cara perniaga di Kedah ni. Memanglah kos barangan naik, tetapi perniaga perlu mencari cara untuk menawarkan hidangan makanan pada harga yang dirasakan murah oleh pelanggan. Saiz lauk boleh dikecilkan untuk mengurangkan kos, contoh ayam yang biasa dipotong dua belas mungkin boleh dipotong lapanbelas ( potong cara Mona Fendi), ikan kembong biasanya digoreng dan dijual sekor-sekor bolehlah dipotong dua dan dijual pada harga yang sedikit rendah. Banyak cara lagi yang boleh dilakukan. Restoran keluarga boleh menawarkan pakej hidangan untuk 4, 6 atau 8 orang dengan harga yang lebih murah. Misalnya jika kebiasaan nasi campur dengan satu lauk utama beserta sayur harganya RM5.50, pakej untuk 4 orang boleh mengandungi 2 jenis lauk beserta sayur dan air ditawarkan pada harga RM18.90.

Aku cuma memikirkan macamana cara untuk mengurangkan kos harian ..... rokok dah lama berhenti, masa minyak naik pertama kali dalam era pemerintahan Pak Lah. Ni minyak naik RM0.78 sen ni kena lah fikirkan apa pulak.???? ...... mungkin kena kerja kuat sikit kot....... Entahlah?....... itu aku kena fikir sendiri.

No comments: