Wednesday, June 11, 2008

Salam Pengenalan

Assalamualaikum WBKT
Diberkati ALLAH SWT senantiasa.

Salam buat semua yang melayari blog ini. Menjadi impian dan tujuan saya untuk berkongsi fikiran dengan semua mengenai dunia gastronomi. Sebagai salam pengenalan, elok saya perkenalkan diri saya. Saya seorang pendidik di IPTA tempatan dan juga seorang Chef dalam bidang Seni Kulinari. Kelayakan, pengalaman dan minat saya di dalam dua bidang iaitu kulinari dan pemasaran (marketing). Sebagai seorang Chef saya percaya dalam perlunya menghasilkan produk yang baik dan berkualiti dan di dalam waktu yang sama saya juga percaya produk yang baik perlu disertakan dengan nilai-nilai pemasaran. Selain daripada itu, saya mempunyai kecenderongan dalam isu perkhidmatan pelanggan (customer service). Mungkin ini terbit dari perasaan saya yang terpanggil melihat berbagai kelemahan orang kita dalam dunia pemasaran lebih-lebih dalam hal-hal berkaitan perkhidmatan pelanggan. Cuba tanya berapa ramai dari kita yang mempunyai pengalaman yang kurang menyenangkan apabila berlanggan di restoran orang kita?
Baiklah nanti dikesempatan yang lain kita mungkin akan membicarakan akan isu-isu tersebut terutama sekali di dalam sektor perkhidmatan makanan (foodservice sector). Saya ingin membawa pembaca kepada pengistilahan yang digunakan yang mana mungkin agak baru bagi sesetengah orang. Istilah Gastronomi berasal dari dua perkataan Greek iaitu "Gastro" yang membawa makna "perut" dan "Nomos" yang bermakna pengetahuan. Pengertian lain gastronomi juga membawa maksud perhubungan diantara Budaya dan Makanan. Terdapat juga yang mendefinasikannya dengan maksud yang lebih luas yang merangkumi perhubungan budaya dan makanan dengan agama, ekonomi, pertanian, geografi, sejarah, moral dan sosial, technologi dan sebagainya.
Apapun makanan ini sebenarnya merangkumi keseluruhan kehidupan kita., dalam apa jua keadaan masa dan ketika kita tidak boleh lari dari makanan. Agama mengajar kita tentang apa yang boleh dan tidak boleh dimakan, budaya mempengaruhi tatacara kita makan, faktor ekonomi memberi kesan tentang apa yang kita makan, pertanian, cuaca dan keadaan geografi dan muka bumi juga berperanan dalam menghasilkan bahan untuk dimakan. Sebenarnya terlalu banyak yang dapat dikaitkan dengan makanan. Tetapi kerana kita "terlalu" biasa dengan makanan hingga kadangkala kita lupa tentang 'penting'nya makanan. Baiklah bertitik tolak dari pada ini INSYAALLAH saya akan memperkembangkan perbincangan ini nanti. Muga ALLAH SWT memberi saya kelapangan masa, kekuatan minda, dan tenaga, serta kenikmatan kesihatan untuk menulis.
Wallahuallam dan Wassallam

2 comments:

farhana said...

Assalamualaikum..
Tahniah untuk Chef Ali semoga terus maju mengorak langkah dalam industri ini. sebagai anak murid yang pernah berada di dalam kelas 551, saya doakan blog ini terus mendapat perhatian. gogocayok.. FarhanaZaki/6TA

Tukang Masak said...

Waalaikumsalam......thank for visiting my blog all all the best in whatever you do.
wasallam